Ben Jordan a jeho první záhadný případ

Ben Jordan: Paranormal Investigator Case 1 - In Search of the Skunk ApeSympatický vyšetřovatel paranormálních jevů Ben Jordan se představuje ve svém prvním dobrodružství a myslím, že rozhodně nebudete litovat času stráveného nad případem záhadné vraždící smradlavé opice.

Ben Jordan sice právě dokončil studium na vysoké škole (22 let, obor mezinárodních vztahů), ale protože ho spíše než politika a diplomacie (a slibná kariéra) láká vyšetřování záhadných paranormálních jevů, rozhodne se stát soukromým detektivem, a to i navzdory přáním a názorům svých rodičů. Jeho první případ ho zavádí do známého floridského národního parku Everglades, kde bude pátrat po záhadné příšeře známé též jako smradlavá opice, která brutálně vraždí návštěvníky a strážce (rangery) parku. Jeden z rangerů však už dále nečekal a zavolal si na pomoc právě našeho začínajícího detektiva, který ani na chvíli neváhal a případ s radostí přijal. Všechny tyto základní informace nám předkládá stručné, ale velmi přehledně zpracované intro samotné hry.

První díl ze série tajemných případů paranormálního detektiva, tentokrát bude Ben Jordan pátrat po vraždící smradlavé opici.

Ihned po svém příjezdu na Floridu však Ben zjišťuje, že je situace opravdu vážná a postupně se dozvídá další důležité informace a hráč je tak podrobněji seznamován se zápletkou celého příběhu. Během několika posledních týdnů byla v lesích nalezena roztrhaná a zohavená těla již tří zaměstnanců parku a dvou turistů. Tajemná vraždící příšera zanechává na místě činu pouze obří stopy a smrdutý zápach připomínající plesnivý sýr, zkažená vejce a hnůj dohromady. A protože každý člověk, který ji v lese potkal, toto setkání nepřežil, tak neexistuje ani žádné přímé svědectví o její existenci. Ranger, který si telefonicky vyžádal Benovu pomoc, se stal nejnovější obětí mysteriózní příšery, takže Bena v ústředí strážců národního parku přívítá ranger Ernie a seznámí ho s ponurou atmosférou v celém parku a opodstatněným strachem ostatních rangerů (a turistů), kteří se po posledních událostech bojí vydat do lesa. Je třeba přijít této záhadě co nejdříve na kloub.

Tak takhle nějak vypadá domov paranormálního detektiva.

Hra si neklade příliš překážek k úspěšnému dokončení a na své cestě za tajemnou příšerou naleznete jen několik předmětů, jejichž použití je spíše logické a není tak třeba vymýšlet žádné nereálné kombinace či náhodně experimentovat se všemi předměty. Menší problémy může způsobit spíše fakt, že si na obrazovce něčeho důležitého na první pohled nevšimnete, neboť byla hra vytvořena v nízkém rozlišení (pouze 320 x 200) a aktivní předměty nejsou nijak zvýrazněny. Graficky průměrná pozadí však doplňují kvalitní a vcelku i přirozené animace jednotlivých postav. Grafické zpracování je však mezi freewarovými adventurami spíše nadprůměrné.

Setkání s Erniem v ústředí strážců národního parku. V horní liště je vidět klasická adventurní nabídka možností, které můžete použít pro dokončení hry.

Autor hry Francisco Gonzalez má evidentně v oblibě mnohé časopisy o záhadách a v tomto konkrétním případě se nechal patrně inspirovat i celosvětově známým seriálem Akta X. Příběh této adventury, stejně jako jednotlivá témata seriálu, vychází částečně z nějakého reálného základu, v tomto případě pak z existujících spekulací a některých svědectví o existenci obrovské a příšerné smradlavé opice (Skunk Ape). Jestli ale opravdu existuje zůstává stále pouze nevysvětlenou záhadou a námětem některých tajemných příběhů.

Ben se právě snaží přemluvit posledního nebojácného (ačkoliv pověrčivého) rangera Ricka, aby s ním vyrazil do hlubokých lesů pátrat po smradlavé opici.

Ovládání hry je provedeno tak, jak je to obvyklé v programu Adventure Game Studio (AGS), tedy způsobem měnícího se kurzoru. Hráč si volí z nabídky základních akcí (jdi, mluv, prozkoumej, seber, použij) buď v horní liště, nebo pomocí pravého tlačítka myši. Bezproblémová je také práce s předměty a inventářem a ve hře se dokonce objevuje i náznak deníku.

Poklidná noční idylka u táborového ohně nedaleko jeskynního úkrytu smradlavé opice.

Ačkoliv je hra poměrně krátká, obsahuje velmi kvalitní příběh s náhlými dějovými zvraty a dobře propracované charaktery postav, které svým chováním nejednou překvapí a často vtipně glosují různá (i neherní) témata. Dialogy jsou zpracovány v detailním pohledu na jejich aktéry prostřednictvím oken s obličeji a textem, což dává hře osobitější zaměření a napomáhá i postupnému vyprávění příběhu. Podobnou funkci má také bodovací systém, kdy za každý úspěšný postup ve hře (např. získání informace během rozhovoru, správné použití předmětu) průběžně získáváte adventurní body. Vše ještě v některých lokacích doplňují zvuky okolního prostředí (např. hlasy ptáků v lese), ale zejména příjemná podmaňující hudba, která se mění s vývojem příběhu a v různých prostředích. Ben Jordan a pátrání po smradlavé opici je tak perfektní, spíše kratší, ale velmi dobře promyšlenou a napínavou adventurou.

Poklidný spánek se však jako v každé správné adventuře změní v noční můru, v našem případě v noční pátrání po nečekaně zmizelém Rickovi.

Ben Jordan zatím vystoupil v šesti dílech této herní série (plánováno jich je celkem 8), kde řešil vždy jeden podivný (paranormální) případ a nám nezbývá nic jiného, než se těšit na další pokračování, která jsou zatím minimálně tak kvalitní, jako tento úvodní díl. Existuje také dokonce nově upravená (Deluxe) verze prvního dílu, ale protože má vylepšenou grafiku a trochu se mění některé detaily příběhu, podíváme se na ni podrobněji až někdy příště.

Pokusil jsem se také emailem kontaktovat samotného autora, abych se mohl pokusit přeložit tuto hru do češtiny a zpřístupnit ji tak i anglicky nemluvícím českým fanouškům adventur, a nakonec jsem od něj vypreparované texty z prvních čtyř vydaných dílů získal. Časem se tedy snad pustím i do překládání a doufejme, že se tu brzy objeví česká verze této výborné adventury. Zatím jsem alespoň zpracoval podrobný návod, se kterým zaručeně dosáhnete plného počtu (100) adventurních bodů.