Dobrodružná výprava opičáka Sama za pirátským snem

Sam: The Pirate MonkeyNa dobrodružné cestě za pirátskou slávou se v roli opičáka Sama setkáte s mnoha dalšími roztodivnými postavami (např. mrtvým pirátem), budete muset splnit několik docela zajímavých úkolů (např. vypálit mravencům jejich domov ve starém stromě) a podíváte se třeba také do tajuplné Jeskyně zla, kterou střeží starý had.

Tato adventura vznikla během srpna 2001 v rámci pravidelně (každý měsíc) pořádaných soutěží MAGS (Monthly AGS Competition) o nejlepší adventuru vytvořenou v Adventure Game Studiu (AGS). A také se po zásluze stala jedním ze dvou vítězů tohoto měsíce (celkem ze čtyř soutěžních her), kdy měli účastníci za úkol vytvořit adventuru se slovem “Monkey” v názvu a hlavní hrdina musel být pirát. Odehrává se ve stylu klasických starých adventur z konce 20. století a budete v ní pomáhat mladému opičákovi Samovi v jeho úsilí stát se pirátem.

Moudrý a silný leopard pomůže Samovi na cestě za vysněným pirátstvím.

Opičák Sam posedával totiž takhle jednou ve svých šesti letech na skalním srázu nad mořem na svém rodném ostrově a sledoval nedozírný obzor mořské hladiny, který sliboval mnohá dobrodružství. A pak se najednou zčistajasna rozhodl, že už je nejvyšší čas, aby se stal konečně pirátem, což byl jeho dlouhodobý životní sen. Svěřil se s touto touhou i své opičí mámě, což ale nebyl zrovna ten nejlepší nápad, neboť ta jeho přání zcela ignorovala kvůli jiným důležitým starostem (svědící svrab v podpaží). Sam se ale nevzdal a vyrazil dál do džungle za moudrým a silným leopardem, který už byl sdílnější a poradil mu, jak se takovým pirátem může stát. Pro Sama z toho však vyplynulo hned několik úkolů, z nichž hned ten první patří spíše k těm jednoduším, a to sehnat si někde pirátský šátek. Až potud je příběh vyprávěn pomocí naskriptovaného intra a nyní už tedy opravdu začíná samotné dobrodružství, které odehrajete právě v roli hnědého opičáka Sama.

Pádlo použijete ve hře dokonce několikrát, než vyrazíte s touto lodí vstříc pirátským dobrodružstvím.

Ovládání je jako u většiny podobných klasických adventur velmi jednoduché, v tomto případě levým tlačítkem věci zkoumáte a chodíte, zatímco pravým věci sbíráte, manipulujete s nimi a snažíte se zapřádat rozhovory. Inventář je však poněkud netradiční, kdy Sam může nést vždy jen jednu věc, která je také vidět v malém okně obrazovky (levý horní roh). Na tuto vlastnost si budete muset velmi brzy zvyknout, neboť může místy znepříjemnit předem naplánovaný postup ve hře. Grafické rozlišení je sice jen velmi nízké (320 x 200) a tudíž jsou postavy i pozadí jen velmi hrubě nakresleny, ale barevně je na první pohled vše dobře vyváženo. Aktivní předměty však nejsou interaktivní, takže pokud jste zvyklí spíše na novější adventury, kdy se u každého aktivního předmětu např. automaticky změní kurzor myši, můžete mít menší problémy v rozlišování toho, co je či naopak není aktivní. U některých předmětů si tak můžete myslet, že aktivní nejsou (a ony zrovna jsou), nebo si jich dokonce vůbec nevšimnete. Jako malá nápověda tak může sloužit alespoň rada, abyste si všímali i jemných barevných rozdílů u některých předmětů v některých lokacích. Příjemná hudba se objevila pouze v intru, zvuky jsou také spíše sporadické. U funkce ukládání hry (save) pak naleznete jednu menší nepříjemnost, kdy je po uložení vždy ještě nutno odkliknout tlačítko “Done”, jinak nemůžete hrát dál.

Tři strážci Jeskyně zla, kteří budou bránit Samovi ve vstupu, dokud se jich postupně s vyřešenými úkoly nezbaví.

Podle názvu hry zveřejněného přímo v intru mělo být toto Samovo dobrodružství pouze prvním z několika plánovaných dílů (Part 1: So You Want To Be A Pirate?), ale autor už patrně v další tvorbě adventur nepokračuje a jeho internetové stránky nejsou již delší dobu aktualizované, což je každopádně škoda, neboť celý příběh i úkoly jsou zajímavé a postup hrou doprovází vcelku vtipné dialogy a komentáře. Hra sice není příliš obtížná a přestože je velmi pravděpodobné, že ji velmi brzy úspěšně dokončíte, vyskytuje se zde několik míst a situací, kde můžete velmi rychle “zakysnout”, což se koneckonců povedlo i mě, a to (zejména kvůli nepozornosti) dokonce dvakrát.